|

Affiliation to an institute |
Code |
Indication  |
Indication  |
Funcition |
Keywords  |
Keywords  |
IDN |
Institut fĂĽr Didaktik der Naturwissenschaften
|
Institute of Science Education
|
Member |
Gemeinsames Institut des FB 1 (Didaktik der Physik - Leitung Prof. Dr. Horst Schecker) und des FB 2 (Didaktik der Biologie - Leitung Prof. Dr. Doris Elster) und Didaktik der Chemie - Leitung Prof. Dr. Ingo Eilks) |
Common Institute of FB 1 (Physics Education - Prof. Schecker) and FB 2 (Biology Education - Prof. Elster, Chemistry Education - Prof. Eilks) |
|

Affialation to a work group |
Code |
Indication  |
Indication  |
Faculty |
Keywords  |
Keywords  |
biodid |
Didaktik der Biologie
|
Biology Education
|
F03 |
Didaktik der Naturwissenschaften, Didaktik der Biologie |
Science Education, Biology education |
|
|
Life sciences
|
» Basic Biological and Medical
Research » Teaching Methods
|
Natural sciences
|
» Teaching Methods
|
|

Researchers with cooperation |
Institution |
City |
Category |
Country of origin |
Universität Innsbruck |
Innsbruck |
University abroad |
Austria |
Kings College London |
London |
University abroad |
United Kingdom |
Universität Wien |
Wien |
University abroad |
Austria |
Botanic Garden Cooperation International |
London |
NGO/Non-Governmental Organization |
United Kingdom |
Green Science Center Botanika Bremen |
Bremen |
Company |
Germany |
Zoo am Meer |
Bremerhaven |
Company |
Germany |
Leibniz Institut für Didaktik der Naturwissenschaften der Universität Kiel |
Kiel |
Leibniz Association |
Germany |
Universität Limerick |
Limerick |
University abroad |
Ireland |
Universität Oldenburg, Didaktik der Biologie |
Oldenburg |
University Germany |
Germany |
Royal Botanic Gardens London |
London |
Company |
United Kingdom |
Universität Moskau |
Moskau |
University abroad |
Russian Federation |
Universität Oslo |
Oslo |
University abroad |
Norway |
University KwaZulu-Natal |
Durban |
University abroad |
South Africa |
|
|

Most significant projects |
Code |
Indication  |
Indication  |
Cooperation partners |
Funding sources/agencies |
Term |
nanoCompetence |
NanoCompetence in der Gesellschaft: Forschung - Vermittlung - Gestaltung |
NanoCompetence in the Society: Research - Didactics - Designing |
Promotionskolleg Projektleitung: Juliane Filser (UFT); Projektkoordinator: Warrelmann (UFT); Projektpartner: Marcus Bäumer (UFT), Dagmar Borchers (Angewandte Philosophie), Ralf Dringen (UFT), Doris Elster (IDN), Stefan Stolte, Jörg Thöming (UFT), Arnim von Gleich (Technikgestaltung und Technologieentwicklung), Sabine Schlacke (Umwelt- und Planungsrecht) |
Hans-Böckler-Stiftung |
2016 - 2019 |
STAR BIOS 2 |
|
|
|
EU HORIZON 2020 Science with and for Society |
2016 - 2020 |
BioScientix |
Gestaltung einer Lernumgebung zur Entwicklung und Vertiefung fachbezogenen didaktischen Handelns |
Designing a learning Environment for the development and implementation of domain-specific didactical acting |
Ursula Dicke (Studiendekanin des FB 02), Reinders Stick (AG Zellbiologie), Juliane Filser (UFT), Karsten Wolf (Medienpädagogik) |
ForstA - Universität Bremen |
2014 - 2016 |
INQUIRE |
Inquiry-based teacher education for a sustainable future |
Inquiry-based teacher education for a sustainable future |
Universität Innsbruck, Österreich; Kings College London, UK; Universität Moskau, Russischer Föderation; Universität Lissabon, Portugal; Botanischer Garten Coimbra, Portugal; Botanischer Garten Madrid, Spanien; Botanischer Garten Sophia, Bulgarien; Botanischer Garten Oslo, Norwegen; Green Science Center Bremen, Deutschland; Schulbiologiezentrum Hannover, Deutschland; Biologischer Garten Trento, Italien; Royal Botanic Gardens Kew, London, UK; Botanic Gardens Cooperation International, UK; Botanischer Garten Bourdaux, Frankreich; Botanischer Garten Brüssel, Belgien. |
Europäische Kommision |
2010 - 2013 |
BASCI |
Backstage Science - Förderung von Wissenschaftsverständnis im Schülerlabor |
Backstage Science - Promotion of Scientific Understanding in School Labs |
Bremer Schulen |
Universität Bremen |
2010 - 2014 |
IRIS |
Interest and Recruitment in Science |
Interest and Recruitment in Science |
Universität Oslo, Norwegen; Universität Wien; Österreich |
EU |
2009 - 2012 |
GIMMS |
Gender, Innovation, Mentoring in Mathematics and Science |
Gender, Innovation, Mentoring in Mathematics and Science |
Universität Limerick, Irland; Universität Wien, Österreich; Leibniz-Institut für Didaktik der Naturwissenschaften in Kiel, Deutschland; Universität Barcelona, Spanien |
EU |
2009 - 2012 |
BIOKOMP |
Biologie kompetenzorientiert unterrichten |
Competence-oriented Biology Education |
Universität Wien, Österreich; |
Fonds fĂĽr Wissenschaft und Forschung Ă–sterreich |
2008 - 2010 |
CROSSNET |
Crossing Boundaries in Science Teacher Education |
Crossing Boundaries in Science Teacher Education |
Leibniz-Institut für Didaktik der Naturwissenschaften in Kiel, Deutschland; Universität Wien, Österreich; Universität Barcelona, Spanien; Universität Halle, Deutschland; |
EU |
2006 - 2009 |
BIK |
Biologie im Kontext |
Biology in Context |
Leibniz-Institut für Didaktik der Naturwissenschaften Kiel, Deutschland; Universität Oldenburg, Deutschland, Universität Göttingen, Deutschland, Universität Münster, Deutschland; Universität Duisburg-Essen, Deutschland; Universität Kassel, Deutschland |
BMBF |
2005 - 2008 |
ROSE |
The Relevance of Science Education |
The Relevance of Science Education |
Universität Oslo, Norwegen; Universität Wien, Österreich |
EU, Universität Wien |
2005 - 2007 |
|

Agencies that have funded your research during the past five years (public institutions and foundations) |
» University of Bremen/Central Research Development Fund » BMBF » EU (7. FP) » Other EU Programs » Other Public Institutions » Other Foundations » State of Bremen (without basic finance) » International Organizations/Programs
|

Expertise |
Inquiry-based teaching and learning in pre-service education and inservice education; Professional development of teachers (Pedagogical Content Knowledge, Scientific understanding in the School lab; interest research; gender research; interdisciplinary science education; community of practice,
|
|
| 

Publications (Hyperlink) |
http://www.idn.uni-bremen.de/biologiedidaktik/publikationen.php?SearchTitel=&SearchName1=121&SearchName2=&SearchName3=&SearchGruppe=0&SearchJahr=&SearchArt=-1&SearchProjekt=0&Submit=+Suche+
|

Most significant Publications |
Reform in biology education: teachers and researchers in a process of negotiation
|
Type |
Author(s) | Elster, Doris | Year | 2012 | In | Hansen, K.-H., Graeber, W., Lang, M.: Crossing Boundaries in Science Teacher Education | Pages | 161-191 | Doi | 3-8309-2595-6; 978-3-8309-2595-8 |
|
Book Chapter |
|
Germany I. Subject-related Dialogic and Democratic Mentoring in Biology Teachingand Teacher Education
|
Type |
Author(s) | Elster, Doris | Year | 2012 | In | Mooeney-Simmie, G., Lang, M.: What's worth aiming for educational innovation and change? Democratic mentoring as a deliberative border crossing discourse for teacher education in Austria, Czech Republic, Denmark, Germans, Ireland and Spain. | Doi | 978-3-8309-2747-1 |
|
Book Chapter |
|
Learning Communities in Teacher Education. The Impact of E-Competence
|
Type |
|
Article |
|
Professional Development and School Improvement: Science Teachers' Voices in School-based Reforms
(Publisher)
|
Type |
Author(s) | Lang, M., Couso, D., Elster, D., Mooney-Simmie, G., Klinger, U., Szybek, P. | Year | 2007 | Doi | 3-7065-4227, 978-3-7065-4227-2 |
|
Edited Volume/Special Edition/Periodical |
|
|
| |

Ph.D. supervision (Hyperlink) |
http://www.idn.uni-bremen.de/biologiedidaktik/projekte.php
|

First Ph.D. supervisor |
Title of the dissertation |
First name Last name |
Sex |
Year |
Investigation of Learners' Experience with Nature : aSouth African and German Perspective |
Ansgar Gräntzdörffer |
männlich |
2016 |
Einflussfaktoren der Studienwahl und des Studienverbleibs in MINT-Studienrichtungen an österreichischen Universitäten |
Verena Mauk |
weiblich |
2016 |
Mentoring im fachbezogenen Schulpraktikum - Analyse von Reflexionsgesprachen |
Frauke Wischmann |
weiblich |
2015 |
|

Conferences organized by you during the past five years |
|

Visiting Scientists |
Name |
Term |
Institution of origin |
Country of origin |
Dr. Angela James |
WS 2013 (14 Tage) |
KwaZulu-Natal University |
South Africa |
|
|
| 

Resources |
http://www.idn.uni-bremen.de/biologiedidaktik
|

Services |
http://www.idn.uni-bremen.de/biologiedidaktik/
|
| |
« back
|