Contact | Legal | Deutsch German
Zur Startseite der Universität Bremen






Foto Elster

Mrs.
Prof. Dr. Doris Elster

Faculty 02
Biology/Chemistry Biology/Chemistry

E-Mail: doris.elster@uni-bremen.de

Affiliations | Research Topics | Cooperations | Projects | Scientific Activities | Resources


Affiliations

Affiliation to an institute
Code Indication deutsch Indication englisch Funcition Keywords deutsch Keywords englisch
IDN  Institut fĂĽr Didaktik der Naturwissenschaften  Institute of Science Education  Member  Gemeinsames Institut des FB 1 (Didaktik der Physik - Leitung Prof. Dr. Horst Schecker) und des FB 2 (Didaktik der Biologie - Leitung Prof. Dr. Doris Elster) und Didaktik der Chemie - Leitung Prof. Dr. Ingo Eilks)  Common Institute of FB 1 (Physics Education - Prof. Schecker) and FB 2 (Biology Education - Prof. Elster, Chemistry Education - Prof. Eilks) 



Affialation to a work group
Code Indication deutsch Indication englisch Faculty Keywords deutsch Keywords englisch
biodid  Didaktik der Biologie  Biology Education  F03  Didaktik der Naturwissenschaften, Didaktik der Biologie  Science Education, Biology education 




Research Topics
Life sciences
» Basic Biological and Medical Research
» Teaching Methods
Natural sciences
» Teaching Methods


Cooperations

Researchers with cooperation
Institution City Category Country of origin
Universität Innsbruck Innsbruck University abroad Austria
Kings College London London University abroad United Kingdom
Universität Wien Wien University abroad Austria
Botanic Garden Cooperation International London NGO/Non-Governmental Organization United Kingdom
Green Science Center Botanika Bremen Bremen Company Germany
Zoo am Meer Bremerhaven Company Germany
Leibniz Institut für Didaktik der Naturwissenschaften der Universität Kiel Kiel Leibniz Association Germany
Universität Limerick Limerick University abroad Ireland
Universität Oldenburg, Didaktik der Biologie Oldenburg University Germany Germany
Royal Botanic Gardens London London Company United Kingdom
Universität Moskau Moskau University abroad Russian Federation
Universität Oslo Oslo University abroad Norway
University KwaZulu-Natal Durban University abroad South Africa



Projects

Most significant projects
Code Indication deutsch Indication englisch Cooperation partners Funding sources/agencies Term
nanoCompetence NanoCompetence in der Gesellschaft: Forschung - Vermittlung - Gestaltung NanoCompetence in the Society: Research - Didactics - Designing Promotionskolleg
Projektleitung: Juliane Filser (UFT); Projektkoordinator: Warrelmann (UFT); Projektpartner: Marcus Bäumer (UFT), Dagmar Borchers (Angewandte Philosophie), Ralf Dringen (UFT), Doris Elster (IDN), Stefan Stolte, Jörg Thöming (UFT), Arnim von Gleich (Technikgestaltung und Technologieentwicklung), Sabine Schlacke (Umwelt- und Planungsrecht)
Hans-Böckler-Stiftung 2016 - 2019
STAR BIOS 2 EU HORIZON 2020 Science with and for Society 2016 - 2020
BioScientix Gestaltung einer Lernumgebung zur Entwicklung und Vertiefung fachbezogenen didaktischen Handelns Designing a learning Environment for the development and implementation of domain-specific didactical acting Ursula Dicke (Studiendekanin des FB 02), Reinders Stick (AG Zellbiologie), Juliane Filser (UFT), Karsten Wolf (Medienpädagogik) ForstA - Universität Bremen 2014 - 2016
INQUIRE Inquiry-based teacher education for a sustainable future Inquiry-based teacher education for a sustainable future Universität Innsbruck, Österreich; Kings College London, UK; Universität Moskau, Russischer Föderation; Universität Lissabon, Portugal; Botanischer Garten Coimbra, Portugal; Botanischer Garten Madrid, Spanien; Botanischer Garten Sophia, Bulgarien; Botanischer Garten Oslo, Norwegen; Green Science Center Bremen, Deutschland; Schulbiologiezentrum Hannover, Deutschland; Biologischer Garten Trento, Italien; Royal Botanic Gardens Kew, London, UK; Botanic Gardens Cooperation International, UK; Botanischer Garten Bourdaux, Frankreich; Botanischer Garten Brüssel, Belgien. Europäische Kommision 2010 - 2013
BASCI Backstage Science - Förderung von Wissenschaftsverständnis im Schülerlabor Backstage Science - Promotion of Scientific Understanding in School Labs Bremer Schulen Universität Bremen 2010 - 2014
IRIS Interest and Recruitment in Science Interest and Recruitment in Science Universität Oslo, Norwegen; Universität Wien; Österreich EU 2009 - 2012
GIMMS Gender, Innovation, Mentoring in Mathematics and Science Gender, Innovation, Mentoring in Mathematics and Science Universität Limerick, Irland; Universität Wien, Österreich; Leibniz-Institut für Didaktik der Naturwissenschaften in Kiel, Deutschland; Universität Barcelona, Spanien EU 2009 - 2012
BIOKOMP Biologie kompetenzorientiert unterrichten Competence-oriented Biology Education Universität Wien, Österreich; Fonds für Wissenschaft und Forschung Österreich 2008 - 2010
CROSSNET Crossing Boundaries in Science Teacher Education Crossing Boundaries in Science Teacher Education Leibniz-Institut für Didaktik der Naturwissenschaften in Kiel, Deutschland; Universität Wien, Österreich; Universität Barcelona, Spanien; Universität Halle, Deutschland; EU 2006 - 2009
BIK Biologie im Kontext Biology in Context Leibniz-Institut für Didaktik der Naturwissenschaften Kiel, Deutschland; Universität Oldenburg, Deutschland, Universität Göttingen, Deutschland, Universität Münster, Deutschland; Universität Duisburg-Essen, Deutschland; Universität Kassel, Deutschland BMBF 2005 - 2008
ROSE The Relevance of Science Education The Relevance of Science Education Universität Oslo, Norwegen; Universität Wien, Österreich EU, Universität Wien 2005 - 2007


Agencies that have funded your research during the past five years (public institutions and foundations)
» University of Bremen/Central Research Development Fund
» BMBF
» EU (7. FP)
» Other EU Programs
» Other Public Institutions
» Other Foundations
» State of Bremen (without basic finance)
» International Organizations/Programs


Expertise
Inquiry-based teaching and learning in pre-service education and inservice education; Professional development of teachers (Pedagogical Content Knowledge, Scientific understanding in the School lab; interest research; gender research; interdisciplinary science education; community of practice,



Scientific Activities


Publications (Hyperlink)
Link (extern): http://www.idn.uni-bremen.de/biologiedidaktik/publikationen.php?SearchTitel=&SearchName1=121&SearchName2=&SearchName3=&SearchGruppe=0&SearchJahr=&SearchArt=-1&SearchProjekt=0&Submit=+Suche+ http://www.idn.uni-bremen.de/biologiedidaktik/publikationen.php?SearchTitel=&SearchName1=121&SearchName2=&SearchName3=&SearchGruppe=0&SearchJahr=&SearchArt=-1&SearchProjekt=0&Submit=+Suche+


Most significant Publications
Reform in biology education: teachers and researchers in a process of negotiation
Type
Author(s)Elster, Doris
Year2012
InHansen, K.-H., Graeber, W., Lang, M.: Crossing Boundaries in Science Teacher Education
Pages161-191
Doi3-8309-2595-6; 978-3-8309-2595-8
Book Chapter
 
Germany I. Subject-related Dialogic and Democratic Mentoring in Biology Teachingand Teacher Education
Type
Author(s)Elster, Doris
Year2012
InMooeney-Simmie, G., Lang, M.: What's worth aiming for educational innovation and change? Democratic mentoring as a deliberative border crossing discourse for teacher education in Austria, Czech Republic, Denmark, Germans, Ireland and Spain.
Doi978-3-8309-2747-1
Book Chapter
 
Learning Communities in Teacher Education. The Impact of E-Competence
Type
Author(s)Elster, Doris
Year2010
InInternational Journal of Science Education
Year32
Issue16
Pages2085-2216
Doi10.1080/09500690903418550
Link zu VolltextLink (extern): http://www.tandfonline.com/doi/10.1080/09500690903418550 http://www.tandfonline.com/doi/10.1080/09500690903418550
Article
 
Professional Development and School Improvement: Science Teachers' Voices in School-based Reforms (Publisher)
Type
Author(s)Lang, M., Couso, D., Elster, D., Mooney-Simmie, G., Klinger, U., Szybek, P.
Year2007
Doi3-7065-4227, 978-3-7065-4227-2
Edited Volume/Special Edition/Periodical
 


 

Ph.D. supervision (Hyperlink)
Link (extern): http://www.idn.uni-bremen.de/biologiedidaktik/projekte.php http://www.idn.uni-bremen.de/biologiedidaktik/projekte.php


First Ph.D. supervisor
Title of the dissertation First name Last name Sex Year
Investigation of Learners' Experience with Nature : aSouth African and German Perspective Ansgar Gräntzdörffer männlich 2016
Einflussfaktoren der Studienwahl und des Studienverbleibs in MINT-Studienrichtungen an österreichischen Universitäten Verena Mauk weiblich 2016
Mentoring im fachbezogenen Schulpraktikum - Analyse von Reflexionsgesprachen Frauke Wischmann weiblich 2015


Conferences organized by you during the past five years

Titel Year Hyperlink
Internationale FrĂĽhjahrsschule des Vereins Deutscher Biologen, Fachdidaktik Biologie 2012 Link (extern): http://www.fjs.uni-bremen.de http://www.fjs.uni-bremen.de 
Bremen-Oldenburgische Sommerschule fĂĽr Naturwissenschaftsdidaktiker 2011 Link (extern): http://www.idn.uni-bremen.de/biologiedidaktik http://www.idn.uni-bremen.de/biologiedidaktik 



Visiting Scientists
Name Term Institution of origin Country of origin
Dr. Angela James WS 2013 (14 Tage) KwaZulu-Natal University South Africa



Resources


Resources
http://www.idn.uni-bremen.de/biologiedidaktik


Services
http://www.idn.uni-bremen.de/biologiedidaktik/

 




« back