Contact | Legal | Deutsch German
Zur Startseite der Universität Bremen






Foto Bikner-Ahsbahs

Mrs.
Prof. Dr. Angelika Bikner-Ahsbahs

Faculty 03
Mathematics/Computer Science Mathematics/Computer Science

E-Mail: bikner@math.uni-bremen.de

Affiliations | Research Topics | Cooperations | Projects | Scientific Activities | Resources


Affiliations

Affialation to a work group
Code Indication deutsch Indication englisch Faculty Keywords deutsch Keywords englisch
Mathematikdidak  Arbeitsgruppe Didaktik der Mathematik  Working Group Mathematics Education  F03     




Research Topics
Humanities and social sciences
» Teaching Methods
Natural sciences
» Teaching Methods


Cooperations

Researchers with cooperation
Institution City Category Country of origin
Tommy Dreyfus, Tel Aviv University Tel Aviv University abroad Israel
Ferdinando Arzarello, Cristina Sabena, University of Turino Turin University abroad Italy
Ivy Kidron, Jerusalem Collge of Technology Jerusalem University abroad Israel
Marianna Bosch, IQS Universitat Ramon Llull Barcelona University Germany Spain
Susanne Prediger, EEEM Universität Dortmund Dortmund University Germany Germany
Stefan Halverscheid, Georg-August-Universität Göttingen Göttingen University Germany Germany
Michèle Artigue, Paris Diderot Paris University abroad France
Bildungsbehörde des Landes Bremen Bremen Governmental Institution Germany Germany
Oberschule an der Koblenzer StraĂźe Bremen Governmental Institution Germany Germany
Oberschule Am Barkhof Bremen Governmental Institution Germany Germany
Ulrich Kortenkamp, Universität Potsdam Potsdam University Germany Germany



Projects

Projects (Hyperlink)
Link (extern): http://www.math.uni-bremen.de/didaktik/ma/bikner/forschung.html http://www.math.uni-bremen.de/didaktik/ma/bikner/forschung.html


Most significant projects
Code Indication deutsch Indication englisch Cooperation partners Funding sources/agencies Term
MAL Multimodal Algebra Lernern Multimodal Algebra Learning Digitale Medien, ifib, xCon&partners, Westermann Verlag BMBF 2016 - 2019
Spotlights Leitung von Spotlights (Teilprojekt 4 der Qualitästoffensive Lehrerbildung: Schnittstellen gestalten) Spotlights (Partial project of the "Qualitätstoffensive Lehrerbildung Schnittstellen gestalten") ZfLB, Lehrerbildende Fachbereiche der Universität Bremen BMBF 2016 - 2019
Edu MINT Entwicklung diagnosebasierten Unterrichts-Heterogenität als herausforderung fachdidaktischer Unterrichtsentwicklung developing diagnosis for instruction - heterogeneity as a challenge for educational design Prof. Bönig (FB 12); Dr. Natascha Korff (FB 12), Prof. Knipping (FB 3), Prof. Reid (FB 3), Dr. Markic (FB2), Verbundprojekt mit den Universitäten (TU) Dortmund, Oldenburg, und Gießen zur Lehrerausbildung Telekom Stiftung 2014 - 2017
CU FaBiT Fachbezogene Bildungsprozesse in Transformation Change in Subject education Prof. Sabine Doff (FB10), Prof. Andreas GrĂĽnewald (FB10), Prof. Andreas Lehmann-Wermser (FB9), Prof. Maria Peters (FB9), Barbara Roviro (FB10), Zentrum fĂĽr Lehrerbildung Exzellenzmittel 2014 - 2017
DeciPlace Gesten als Mittel zur Wissenskonstruktion mit digitalen Werkzeugen Gestures as means for constructing knowledge with digital tools Prof. Ulrich Kortenkamp (Uni Potsdam) WIMI Stelle der Universität Bremen 2014 - 2018
Networking Theorievernetzung. Ansätze aus Italien und Deutschland Networking Theories in Mathematics Education. Appraoches from Italy and Germany Prof. Halverscheid DAAD 2013 - 2013
MatheFL Mathe-FL: Forschendes Lernen von Anfang an Reserch Based Learning right form the beginning Marc Keßeböhmer, Bernd Stratmann Bremen University, Wissenschaftsbehörde Bremen 2011 - 2012
Matelier Aufbau des mateliers (didaktische Sammlung in Mathematik) Establishing the matelier (didactical collection in mathematics) Prof. Dr. Bönig, FB 12 Bildungsbehörde Bremen, Universität Bremen, Fachbereich 03 2010 - 2011
Rolle von Zeichen Rolle von Zeichen bei der Konstruktion mathematischen Wissens Role of signs for constructing mathematical knowledge Ferdinando Arzarello, Universität Turin Universität Bremen, zentrale Forschungsförderung 2010 - 2013
OffBis Offensive Bildungsstandards offensive for educational standards Bildungsbehörde des Landes Bremen,
entwickelt Kooperation mit OffBis Grundschule, Prof. Bönig (FB 12)
Bildungdsbehörde des Landes Bremen 2010 - 2014
Effective mathematical knowledge construction Effective mathematical knowledge construction in interest-dense situations Effektive Konstruktion mathematischen Wissens in interessendichten Situationen Prof. Tommy Dreyfus, Tel Aviv University Dr. Ivy Kidron, Jerusalem College of Technology Drittmittel: German Israeli Foundation 2009 - 2012
Networking Theories Vernetzung von Theorien in der Mathematikdidaktik Networking Theories in Mathematics Education Tommy Dreyfus and Ivy Kidron (Israel), Ferdinando Arzarello und Cristina Sabena(Italy), Marianna Bosch and Josph Gascòn (Spain), Michèle Artigue and Mariam Haspekian (France), Angelika Bikner-Ahsbahs, Susanne Prediger und Stefan Halverscheid (Germany) Universität Bremen 2006 - 2014


Agencies that have funded your research during the past five years (public institutions and foundations)
» University of Bremen/Central Research Development Fund
» BMBF
» Other Foundations
» State of Bremen (without basic finance)
» DAAD
» International Organizations/Programs


Expertise

- Construction of mathematical knowledge and conditions that foster or hinder it,
- Interest in mathematics and interest-dense situations,
- social interactions in math lessons at school,
- epistemological and methodological issues on empirical research in mathematics education,specifically Design-Based Research
- networking of theories in mathematics education,
- design of learning environments in mathematics,
- learning difficulties in Arithmetic and Algebra
- epistemic function of gestures
- teaching and learning Algebra and functions, transition to upper secondary



Scientific Activities


Publications (Hyperlink)
Link (extern): http://www.math.uni-bremen.de/didaktik/ma/bikner/publikationen.html http://www.math.uni-bremen.de/didaktik/ma/bikner/publikationen.html


Most significant Publications
Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education (Publisher)
Type
Author(s)Angelika Bikner-Ahsbahs; Christine Knipping; Norma Presmeg
Year2015
InSpringer: Advances in Mathematics Education
Monograph
 
Networking of Theories as a Research Practice in Mathematics Education (Publisher)
Type
Author(s)Bikner-Ahsbahs, A. & Prediger, S., Networking Theories Group
Year2014
InAdvances in Mathematics Education, New York: Springer.
Year2014
Link zu VolltextLink (extern): http://www.springer.com/education+%26+language/mathematics+education/book/978-3-319-05388-2 http://www.springer.com/education+%26+language/mathematics+education/book/978-3-319-05388-2
Book Chapter
 
Ein Aufgabenkonzept für die Anfängervorlesung im Lehramt Mathematik.
Type
Author(s)Angelika Bikner-Ahsbahs
Year2013
InIn Ch. Ableitinger, J. Kramer, & S. Prediger (Hrsg.), Zur doppelten Diskontinuität in der Gymnasiallehrerbildung. Wiesbaden: Springer.
Pages57-76
Link zu VolltextLink (extern): http://www.springer.com/?SGWID=0-102-24-0-0&searchType=EASY_CDA&queryText=Zur+doppelten+Diskontinuit%C3%A4t+in+der+Gymnasiallehrerbildung&submit=Daten+absenden http://www.springer.com/?SGWID=0-102-24-0-0&searchType=EASY_CDA&queryText=Zur+doppelten+Diskontinuit%C3%A4t+in+der+Gymnasiallehrerbildung&submit=Daten+absenden
Book Chapter
 
Modellieren als epistemischer Prozess.
Type
Author(s)Angelika Bikner-Ahsbahs
Year2012
InBlum, Werner; Borromeo Ferri, Rita; Maas, Katja (Eds.), Mathematikunterricht im Kontext von Realität, Kultur und Lehrerprofessionalität. Wiesbaden: Springer Teubner Vieweg.
Pages106-115
Monograph
 
How a general epistemic need leads to a need for a new construct: A case of networking two theoretical approaches.
Type
Author(s)Kidron, I., Bikner-Ahsbahs, A. & Dreyfus, T.
Year2011
InPytlak, M.; Rowland, T. & Swoboda, E. (Eds.), Proceedings of the 7th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. RzeszĂłw: University of RzeszĂłw, Poland
Pages 2451-2461
Link zu VolltextLink (extern): http://www.cerme7.univ.rzeszow.pl/WG/16/CERME7_WG16_Kidron.pdf http://www.cerme7.univ.rzeszow.pl/WG/16/CERME7_WG16_Kidron.pdf
Conference Paper
 
Mathematikinteresse zwischen Subjekt und Situation (Publisher)
Type
Author(s)Angelika Bikner-Ahsbahs
Year2005
InHildesheim/Berlin: Verlag Franzbecker
Monograph
 


 

Ph.D. supervision (Hyperlink)
Link (extern): http://www.math.uni-bremen.de/didaktik/ma/bikner/forschung.html http://www.math.uni-bremen.de/didaktik/ma/bikner/forschung.html


First Ph.D. supervisor
Title of the dissertation First name Last name Sex Year
Ausbildung algebraischen Struktursinns im Klassenunterricht. Lernbezogene Neudeutung eines mathematikdidaktitschen Begriffs Thomas JanĂźen männlich 2016
The Mathematics in Our Hands. How Gestures Contribute to Constructing Mathematical Knowledge. Christina M. Krause weiblich 2015
Zur Herstellung von Geltung mathematischen Wissens im Mathematikunterricht Thomas Bardy männlich 2014

Second Ph.D. supervisor
Title of the dissertation First name Last name Sex Year Status Bezeichnung Uni
Motivation und Interesse im Mathematikunterricht der Grundschule. Genese ? Indizierung ? Förderung Stefan, Gudrun weiblich 2012 other University Universität Passau
Umgang Jugendlicher mit dem Sachkontext realitätsbezogener Aufgaben Busse, Andreas männlich 2009 other University Universität Hamburg


 


Conferences organized by you during the past five years

Titel Year Hyperlink
GDM Summerschool 2015 Link (extern): http://www.math.uni-bremen.de/didaktik/summerschool.html http://www.math.uni-bremen.de/didaktik/summerschool.html 
Herbsttagung des Arbeitskreises Frauen und Mathematik 2012  



Visiting Scientists
Name Term Institution of origin Country of origin
Cristina Sabena Oktober 2013 Turin Universität Italy
Helga Jungwirth SOSE 2011 Austria
Tommy Dreyfus Oktober, 2007 Tel Aviv University Israel



Resources


Resources
Sorry - only available in german
- Konstruktion mathematischen Wissens und deren fördernde und behindernde Bedingungen,
- Mathematikinteresse und interessendichte Situationen,
- soziale Interaktionen im Mathematikunterricht,
- epistemologische und methodologische Aspekte qualitativ empirischer Forschung, insbesondere Design Based Research
- Vernetzung von Theorien in der Mathematikdidaktik,
- Design von Lernumgebungen zum Mathematiklernen,
- Diagnose und Förderung bei Lernschwierigkeiten in Arithmetik und Algebra
- epistemische Funktion von Gesten
- Lehren und Lernen von Algebra und Funktionen, Ăśbergang zur Oberstufe


 




« back